Wypadek w pracy – odszkodowania - OMEGA Kancelarie Prawne Sp.z o.o.

Wypadek w pracy – odszkodowania - OMEGA Kancelarie Prawne Sp.z o.o.

Wypadki w pracy są znaczącą grupą zdarzeń powodujących szkody, w których człowiek doznaje obrażeń ciała, rozstroju zdrowia lub ginie.

W przypadku wystąpienia takiego zdarzenia, należy je zgłosić pracodawcy. Zespół BHP ma obowiązek sporządzenia protokołu ustalającego przyczyny zajścia wypadku przy pracy, jego okoliczności, sprawcy tego zdarzenia oraz zawierającego zalecenia, których spełnienie pozwoli ich unikać w przyszłości.

Poszkodowanemu w wyniku wypadku w pracy przysługuje odszkodowanie z ZUS – którego wysokość jest ściśle powiązana z ustalonym procentowym uszczerbkiem na zdrowiu.

W przypadku, gdy zdarzenie było wywołane zaniedbaniami pracodawcy:

  • kiedy stanowisko pracy nie było przygotowane zgodnie z przepisami prawa, nie było przeprowadzonych odpowiednich szkoleń,
  • pracownik nie posiadał wymaganych badań lekarskich bądź też nie był wyposażony w wymagane ochraniacze.

W tej sytuacji pracownikowi przysługuje roszczenie o zapłatę świadczeń w postaci odszkodowania, zadośćuczynienia oraz odpowiednio rent, bezpośrednio od pracodawcy. Wielu pracodawców chroni się przez wykupienie polis ubezpieczeniowych od takich zdarzeń, co skutkuje podnoszeniem przez nich osobistej odpowiedzialności naprawienia szkody.

Nasi partnerzy